L17 - manuál pro mentory

Často kladené otázky

Jakýmkoliv vozidlem do 3,5 tuny skupiny B schváleným pro provoz na pozemních komunikacích. Ideální je  kvalitní a bezpečné vozidlo například rodičů, nebo Mentorů L17. Doporučujeme označit vozidlo samolepkou Řidič L17.

Ano, pokud splňuje legislativní podmínky pro Mentory L17. Nicméně předpokládáme, že největší podíl Mentorů se bude strukturovat z blízké či vzdálené rodiny Řidiče L17 (tatínek, maminka, strýc, teta, atd.).

Autoškola L17 není dražší než klasická autoškola. Podíl teoretické i praktické výuky jsou shodné, pouze je možné jít  na závěrečné zkoušky již v 17 letech.

Jízdy s Mentorem L17 mohou začít až po úspěšně absolvovaných závěrečných zkouškách v autoškole, po vydání Řidičského průkazu a zapsání Mentorů L17 do karty Řidiče L17.

Řidič L17, který nezvládne neuspěje u závěrečných zkoušek nemůže započít jízdy s Mentorem L17. Musí nejprve prostřednictvím své autoškoly požádat o opravný termín a ten úspěšně absolvovat.

Věk Mentora není omezen, ale důrazně doporučujeme aby Mentor L17 splňoval nejenom platné legislativní podmínky (viz odkaz), ale aby Řidič L17 i Mentor L17 společně vyhodnotili zapojení pouze těch Mentorů L17, které budou přínosem pro řidičský rozvoj mladého začínajícího Řidiče L17.

Nemůže. Podmínky pro L17 jsou platné pouze v ČR.

Ano. Autoškola i zkouška jsou shodné jako u běžné autoškoly. Pouze je možné v systému L17 aby žák absolvoval zkoušky již v 17 letech.

Autoškolu je možné absolvovat v jakémkoliv jazyku. U závěrečné zkoušky (v případě nutnosti) je možné využít služeb soudního tlumočníka. Samostatné jízdy Řidiče L17 s Mentorem L17 v období do 18 let je možné absolvovat v jakémkoliv jazyce se oba výše uvedení bezpečně dorozumí.

Jízdy s Mentorem L17 nejsou nijak kontrolovány. Nicméně pro Řidiče L17 i Mentora L17 platí stejné legislativní podmínky jako pro běžného řidiče skupiny B. (zdravotní způsobilost, nesmí být pod vlivem alkoholu atd. )

Podmínky používat motorové vozidlo jsou pro Řidiče L17 i Mentory L17 shodné jako pro běžného řidiče. Tedy není možné řídit ani být Mentorem L17 pod vlivem alkoholu nebo omamných a psychotropních látek. Smyslem systému L17 je zvyšovat kvalifikaci mladého začínajícího Řidiče L17 a to může pouze kvalitní,  plnohodnotný a střízlivý Mentor L17.

Dle platných legislativních podmínek (viz odkaz) maximálně 4. Tito mentoři musí splňovat po celou dobu řízení Řidiče L17 platné legislativní podmínky.

Ano, Mentory L17 je možné v  průběhu systému L17 měnit, ale je nutné splnit všechny legislativní podmínky, Řidič L17 musí nejprve požádat o zrušení zápisu jednoho z určených Mentorů a následně podat žádost o zápis nového Mentora L17. Měnit Mentory může Řidič libovolně, avšak za podání každé žádosti o zápis Mentora je stanoven správní polatek 100 Kč.

Takový to Mentor L17 nemůže být Mentorem Řidiče L17. Například když získá trestný bod v rámci bodového systému nebo dokonce pozbude řidičské oprávnění. Autoškola L17 předpokládá zapojení pouze kvalitních a zodpovědných Mentorů L17, kteří budou pro Řidiče L17 pozitivním vzorem i kvalitním Mentorem L17.

Manuál pro Mentory L17 je publikací stvořenou Asociací autoškol ČR a Ministerstvem dopravy ČR, která má sloužit jako podpůrný a vysvětlující materiál k detailnímu popisu celého systému L17. Smyslem Manuálu pro Mentory L17 je přinést komplexní pohled na nově zaváděný systém autoškoly L17 pro všechny potencionální účastníky tohoto systému. Tedy jak 17 leté Žáky autoškol, tak jejich rodiče či potencionální Mentory L17.

Aplikace pro Mentory L17 a Řidiče L17 je informační systém přinášející  pro všechny účastníky zaváděného systému autoškoly L17 nové možnosti jak projít celým obdobím 17-18 let Řidiče L17. Aplikace pomáhá, radí a navádí Mentory k správnému přístupu vůči svým Řidičům L17 a umožňuje dokonce porovnávat své přínosy s ostatními Mentory.

V podstatě nulové, protože bude žadatel řídit na takových cestách, které by se stejně v rámci komunity realizovaly, na nákup, na chatu, atd. Jen tyto cesty budou využity k získání dovedností mladého Řidiče v kontrolovaném prostředí za přítomnosti odpovědného Mentora.

Nahlédnutím do registru řidičů, kde zjistí veškeré informace. Policista při kontrole totiž vždy Řidiče lustruje, jestli nemá např. zákaz řízení.

Pokuta 2 500 – 5 000 Kč, zákaz řízení motorových vozidel na 6-12 měsíců.

Jedná se o držitele řidičského oprávnění se všemi právy a povinnostmi. Na škodu způsobenou tímto Řidičem je ve vztahu k odpovědnosti pohlíženo jako na kteréhokoli jiného řidiče.

Jako 17letý Řidič požádáte se souhlasem zákonného zástupce o vydání ŘP, tedy podáte žádost o vydání ŘP, doložíte protokol o úspěšném absolvování zkoušky z odborné způsobilosti a posudek o zdravotní způsobilosti. Bude nutný doklad totožnosti a zaplacení správního poplatku. Pokud budete chtít řídit vozidlo sk. B, pak také seznam Mentorů. Jako Mentor podepíšete žádost, kterou 17letý Řidič podá se souhlasem zákonného zástupce na ORP.

Začínající řidič může řídit o rok dříve, než jeho vrstevníci. Rodič je motivován jak tím, že chce, aby jeho dítě dobře řídilo, tak i samotným dítětem, které chce řídit. Spíše se začínající řidič nevyboduje v rámci „řidičáku na zkoušku“, bude-li jezdit v doprovodu. Ideální pro rodiče, např. při cestě na chatu, na nákup, apod. Rodiče, nejčastější mentoři, mohou předat to nejlepší ze svých zkušeností v rámci běžných rodinných cest, seznámit potomka s rodinným vozidlem, vypěstovat správné řidičské návyky i uživatelské návyky ve vztahu k vozidlu apod. a to při vynaložení minima nákladů. Mladý řidič v režimu jízdy s mentorem zažije dopravní situace, které v rámci autoškoly není možné běžně absolvovat. Bude jezdit v průběhu různých ročních období atd.

Po několika letech od uvedení systému do praxe předpokládáme využití u cca 1/3 řidičů, kteří dnes získávají řidičské oprávnění ŘO sk. B v 18 letech. Vycházíme ze zkušeností ze SRN.

Ročně v České republice získá oprávnění skupiny B v 18 letech 44 000 řidičů. Podle zahraničních zkušeností předpokládáme po zaběhnutí systému L17 zájem asi 1/3 z celkového počtu těchto osob. Také s ohledem na rovnoměrně rozložené dosažení věku 17 let v rámci kalendářního roku předpokládáme postupné naběhnutí systému L17. Je však možné, že v průběhu některých měsíců, například před začátkem letních prázdnin, může případně nastat vyšší zájem. Na něj jsou však každoročně provozovatelé autoškol zvyklí. Je zřejmé, že se počet žadatelů rozloží i tím, že někteří z žadatelů, kteří jsou mezi lety 17 a 18, se přikloní k 17 a nebudou posléze v 18. S ohledem na statistiky nemáme důvod se domnívat, že by došlo k zahlcení stávajícího vzdělávacího systému řidičů nebo dokonce ke snížení kvality prováděné přípravy žadatelů o řidičská oprávnění. Příprava žadatelů skupiny B z hlediska obsahu a rozsahu poskytované výuky a výcviku je stejná, absolvuje-li žadatel zkoušky v 17 letech nebo i následně kdykoli později. Nedojde tedy k navýšení nákladů. Vývoj cen služeb je závislý na ceně vstupů a také na vývoji trhu. Vliv těchto aspektů Ministerstvo dopravy nemůže předjímat.

Podmínění udělení řidičského oprávnění sk. B zápisem alespoň jednoho mentora s sebou přináší určité komplikace.

1. Pokud by došlo k situaci, kdy mentor přestane plnit podmínky jemu stanovené a bude vyřazen ze seznamu mentorů, muselo by dojít k odejmutí řidičského oprávnění. Po zapsání nového mentora znovu o vrácení atd.

2. V rámci rovnocennosti řidičských oprávnění může řidič od 17 let řídit i např. motocykly a zde nelze požadavek přítomnosti mentora uplatnit. Podmíněním udělení oprávnění zápisem mentora by došlo ke krácení práva k řízení vozidel v rámci rovnocennosti.

Řešení spočívající v udělení ŘP bez podmínky mentora je efektivnější a výsledku v podobě podmínky řídit vozidlo sk. B pouze s mentorem je taktéž dosaženo.

Jako 17letý řidič požádáte se souhlasem zákonného zástupce o vydání ŘP, tedy podáte žádost o vydání ŘP, doložíte záznam o úspěšném absolvování zkoušky z odborné způsobilosti a posudek o zdravotní způsobilosti. Bude nutný doklad totožnosti a zaplacení správního poplatku. Pokud budete chtít řídit vozidlo sk. B, pak také žádost o zápis mentora, ve které je vyjádřen souhlas zákonného zástupce a mentora. Tyto žádosti lze podat až 4.

Ve spolupráci s Asociací autoškol je připraven Manuál pro mentory, který všechny účastníky provede postupně procesem L17. Jsou zde stanoveny návrhy postupného vzdělávání, požadavky a cíle. Manuál pro mentory vhodně doplňuje též aplikace, která formou hry podpoří zájem o další vzdělávání.

Ano, zákon nestanoví speciální druh výuky a výcviku pro 17 leté řidiče. Obsah a rozsah přípravy je totožný, žádáte-li o získání řidičského oprávnění skupiny B v 17 letech, v 18. letech nebo i kdykoli později. U mladého řidiče platí, že zahájit výuku a výcvik smí nejdříve 18 měsíců před dovršením stanoveného věku. Přijmout k výuce a výcviku lze osobu, která ke dni ukončení výuky a výcviku dosáhne věku stanoveného pro udělení řidičského oprávnění příslušné skupiny, přičemž od zahájení výuky a výcviku k jejich ukončení nesmí uplynout doba delší než 18 měsíců. Tedy v roce 2023 může být k výuce a výcviku přijata osoba nejdříve po dosažení věku 16,5 roku, v roce 2024 pak i osoba, která dosáhne věku 15,5 let.

Řidičské oprávnění získané v 17 letech se neliší od jiného řidičskéo oprávnění skupiny B. Pouze věk jeho držitele může být až o rok nižší, než je běžné. S ohledem na výše uvedené, a při dodržení všech podmínek vyžadovaných platnými právními předpisy, lze toto oprávnění rozšiřovat. Je však potřeba připomenout, že hlavním důvodem pro zavedení institutu L17 je umožnit mladému řidiči získávat řidičské zkušenosti v kontrolovaném dopravním prostředí pod dohledem zkušeného a bezúhonného mentora. Stejně tak sdružení výuky a výcviku s další skupinou je přípustné, umožnují-li to osouvisející požadavky, zejména stanovený věk.

Pokud mu byl uložen správní trest spočívající v zákazu řízení motorových vozidel, musí dopravně psychologický pohovor a školení začínajících řidičů absolvovat jako podmínky nutné, aby mohl opět řídit. V ostatních případech má povinnost doložit absolvování do 3 měsíců od nabytí právní moci rozhodnutí o přestupku. Uplynutím lhůty pozbývá řidičská oprávnění.

Ano, ale pouze první, tzv, individuální část. Druhou část z důvodu interakce psychologa a účastníků mezi sebou a nutnost psychologa adekvátně reagovat, jiná než prezenční forma tohoto pohovoru není přípustná.

Teoretická část se může konat před praktickou částí a to i v jiný den s ohledem na kapacitu kurzu a plánování učitele. Praktický výcvik a vyhodnocení chování řidiče se provádějí v jednom kalendářním dni, přičemž vyhodnocení bezprostředně navazuje na výcvik.

V případě 17letého řidiče je žádoucí, aby získával zkušenosti s činnostmi, s nimiž se v autoškole pravděpodobně nesetká. Jednou z nich je právě jízda ve vyšších rychlostech, kterou lze, díky dohledu zkušeného mentora, považovat, v porovnání s jízdou například s vrstevníky v 18 letech, za bezpečnou. Řežim řidičského průkazu na zkoušku má za cíl pracovat s řidičem, který se dopustí závažného protiprávního jednání, aby si uvědomil možné následky. A současně ho neomezovat restrikcemi, pokud dodržuje pravidla silničního provozu. Navíc vozidla řidičů L17 ani řidičů, kteří jsou držiteli oprávnění méně než 2 roky, nejsou ze zákona nijak povině označována. Jde, narozdíl například od Rakouska, o řidiče plně odborně způsobilé, což prokázali zkouškou. A proto by se zákonem povinně stanovená nižší rychlost jízdy mohla projevit na vzniku potenciálně nebezpečných situací např. vlivem tvorby kolon a mohla by být vnímána jako bezdůvodně pomalá.

Mentorem může být každý člověk, který splní zákonem stanovené podmínky a bude, na základě příslušné žádosti, jako mentor k danému řidiči zapsán. To se týká i řidiče, který není občanem České republiky.

Příslušný obecní úřad obce s rozšířenou působností zapíše na žádost sedmnáctiletého řidiče s písemným souhlasem jeho zákonného zástupce do registru řidičů jako mentora tohoto řidiče osobu

a) které bylo uděleno řidičské oprávnění pro skupinu B před více než 10 lety,

b) která je posledních 5 let nepřetržitě držitelem řidičského oprávnění pro skupinu B,

c) která v posledních 5 letech nepozbyla právo k řízení motorového vozidla na území České republiky a nebyla ve výkonu správního trestu nebo trestu zákazu činnosti spočívajícího v zákazu řízení motorových vozidel, jde-li o držitele řidičského průkazu nebo mezinárodního řidičského průkazu podle § 104 odst. 2 písm. b), c) nebo d),

d) která nemá zadržený řidičský průkaz,

e) která nemá v bodovém hodnocení zaznamenán žádný bod a

f) která s takovým zápisem souhlasí.

Má-li být jako mentor zapsán držitel řidičského průkazu nebo mezinárodního řidičského průkazu (podle § 104 odst. 2 písm. b), c) nebo d) zákona č. 361/2000 Sb.), za účelem prokázání splnění podmínek podle výše uvedených bodů a) a b) musí být k žádosti přiloženo potvrzení vydané příslušným orgánem státu, který mu vydal řidičský průkaz; nevydává-li takový stát potvrzení, prokáže se splnění uvedených podmínek čestným prohlášením osoby, která má být zapsána jako mentor. Toto potvrzení nebo čestné prohlášení nesmí být starší než 3 měsíce.

PARTNEŘI MANUÁLU PRO MENTORY

Asociace autoškol ČR, z.s.
Čajkovského 1 | 130 00 Praha 3

asociace@autoskol.cz | www.asociaceautoskol.cz
Pro média

Manuál pro Mentory L17 bude představen na konferenci Budoucnost vzdělávání řidičů dne 20.10.2023

Aplikace pro Mentory a Řidiče L17 bude představena na konferenci Budoucnost vzdělávání řidičů dne 20.10.2023

Samostatný řidič 18+

Poslední úrovní je úplná samostatnost a jistota řidiče v celkovém užívání automobilu a chování se na silnici i mimo ní. Takový řidič už je schopný jízdy bez Mentora, což mu umožňuje i legislativa. Přesto doporučujeme Řidiči dále plně využívat možností a výhod v rámci programu L17, používat aplikaci a zdokonalovat své schopnosti skrze plán pro něj určený.

Doporučení pro Samostatné řidiče 18+:

  • Pokračujte v plánu L17 bez Mentora.

  • Využíjte dalšího obsahu aplikace (výzvy, počítadla, poradentství ad.).

  • Neusněte na vavřínech, dále plnohodnotně a soustředěně trénujte své nejen řidičské schopnosti.

  • Jako Řidič 18+ již můžete řídit i mimo ČR, využijte toho.

Co dál:

  • Pokračujte v ježdění s Mentorem,

  • nadále využívejte Aplikaci L17 a zkompletujte všechny výzvy,

  • nepolevujte a využijte na maximum vše, co jste se doposud naučili.

Zkušený řidič L17

Doporučení pro ZKUŠENÉ ŘIDIČE:

  • Řiďte co nejčastěji, střídejte mentory i automobily.

  • Trénujte jízdu po dálnici a silnicích pro motorová vozidla.

  • Vyzkoušejte si jízdu v noci, za deště, snížené viditelnosti.

  • Navštivte projekt START DRIVING.

Nejčastější chyby ZKUŠENÝCH ŘIDIČŮ L17:

  • Zvýšená agresivita a přílišná sebejistota.

  • Nesprávné reakce na okolní povoz.

  • Chyby vyplývající z nových zkušeností.

  • Sklony k nedodržování některých předpisů (např. nejvyšší dovolená rychlost, znamení o změně směru jízdy, apod).

Pro postup do další úrovně je třeba:

  • odjet 20 jízd,

  • aktivně odřídit 20 hodin,

  • najet 1000 km,

  • získat od Mentora schválení postupu a dovedností,

  • dosáhnutí plnoletosti.

Nováček L17

Doporučení pro STŘEDNĚ ZKUŠENÉ ŘIDIČE:

  • Řiďte alespoň 1-2x týdně, v rámci možností a nabytých zkušeností tento rytmus zvyšujte a přizpůsobte tomu i dobu jízdy.

  • Jezděte ve slabém provozustředně silném provozu v extravilánuintravilánu.

  • Začněte trénovat jízdu v hustějším městském provozu.

  • Trénujte obtížnější manévry s vozidlem (couvání, otáčení, atd).

Nejčastější chyby STŘEDNĚ ZKUŠENÝCH ŘIDIČŮ L17:

  • Přílišná sebejistota.

  • Nesprávné vyhodnocení dopravní situace.

  • Neadekvátní reakce na okolní hustější provoz v intravilánu obce.

Pro postup do další úrovně je třeba:

  • odjet 20 jízd,

  • aktivně odřídit 20 hodin,

  • najet 700 km,

  • získat od Mentora schválení
    postupu a dovedností.

Středně zkušený řidič L17

Doporučení pro NOVÁČKY:

  • Řiďte alespoň 1-2x týdně, nepřeceňujte svéschopnosti a přizpůsobte tomu i dobu jízdy (třeba 60 minut).

  • Jezděte ve slabém provozu (mimo dopravní špičku),

  • Vybírejte si jednodušší trasy,

  • Umístěte si na vozidlo označení/samolepku L17.

Nejčastější chyby NOVÁČKŮ:

  • Pozdější reakce.

  • Nesprávné vyhodnocení dopravní situace.

  • Nedostatečný boční odstup.

  • Opomenutí signalizace změny směru jízdy a dalších povinností.

Pro postup do další úrovně je třeba:

  • odjet 20 jízd,

  • aktivně odřídit 20 hodin,

  • najet 300 km,

  • získat od Mentora schválení základních dovedností.